فرامتن پخش مستند «پرویز ثابتی » را بررسی کرده‌ایم

پروژه سفیدسازی فرزند «سیا»

داستان پرویز ثابتی از آنجا شروع شد که دنبال کار می‌گشت و افکار ناجوری هم داشت. سال ۱۳۳۵ که ساواک تأسیس شد و او از عده‌ای از اطرافیانش درباره یک سری کارهای مخفی شنید و ۲ سال بعد فهمید که دلش می‌خواهد ساواکی شود تا بتواند کارهای متفاوت انجام بدهد.
کد خبر: ۱۳۹۷۹۷۱

به گزارش جام جم آنلاین، اوایل به‌‌عنوان تحلیل‌گر سیاسی وارد ساواک شد. بعدها که دیدند افکارش بیمارتر از این حرف‌هاست و پهلوی دوم هم گفته بود «مغزش معیوب» است در سلسله مراتب ساواک ارتقاء یافت!

سال ۱۳۵۲ رئیس ساواک تهران و مسئول اداره سوم ساواک شد، یعنی اداره امنیت داخلی که مهم‌ترین رکن ساواک بود و کارش شد راه‌اندازی مراکز شکنجه و اعتراف‌گیری از مبارزان علیه حکومت پهلوی.

فقط یک فقره از تشکیلات زیر نظر ثابتی «زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری» بود که در دهه ۵۰ بیش از ۸ هزار نفر در آن زندانی و شکنجه شدند.

پرویز ثابتی سلطان شکنجه ایران

فردی مشهور به «کمالی» که یکی از شکنجه‌گران مخوف ساواک بود و زیردست ثابتی کار می‌کرد، گفته: هر وقت ثابتی می‌آمد عضدی داخل حیاط می‌شد و با صدای بلند داد می‌زد؛ بازجوها مگر مرده هستند که صدایشان در نمی‌آید. داد بزنید و فحاشی کنید، آقا خوشش می‌آید و بارها در جمع کلیه کارمندان اظهار می‌داشت هر وقت آقا یعنی پرویز ثابتی می‌آید شما متهم را بیاورید داخل اتاق و بزنید و فحاشی کنید با صدای بلند که آقا بشنود.

همان‌موقع یک نویسنده آمریکایی شکنجه در ساواک را این‌چنین توصیف کرده بود: روش‌های روم باستان، اسپانیا قرون وسطا و همچنین آشوویتس و سایگون را به حد اعلی رسانده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها